ד"ר רוסטוביץ, פייביש - חברת עורכי דין אודות ARNONA   אודות העורך ד"ר הנריק רוסטוביץ
 

ארכיון מגזין ארנונה 1999 - 2003
חיפוש
 
    אנציקלופדיה ארנונה   הפחתת חיובי ארנונה והיטלי פיתוח
    פקודת המסים (גביה)   הרצאות בארנונה   ספרים ומאמרים
    0 תגובות לכתבות מאז : 21/3/2024
גרסת הדפסה

התקדים האומנותי

גלריית אמנות בנושא גביית מס

מאת: ד"ר אמנון  טליתמן,  

12/8/2006

נפתח בתבליט האבן היפה, שנחצב ביד מיומנת מאד במאה השביעית לפני הספירה. התבליט נמצא בפרספוליס, עיר בממלכה הפרסית. הוא מתאר את אנשי בבל מעלים מס לשליט הפרסי (תמונה 1).

babylonians

אירוע המס המפורסם והנכבד ביותר בהיסטוריה של האמנות הוא תיאור המעבר של ישוע והשליחים בכפר נחום שעל שפת הכינרת.

גובה המס חקר והודיע, שעל מנהיג החבורה לשלם את המס כדי שהחבורה תוכל לעבור. על מנת להשיג את מטבע השקל הנחוץ לתשלום המס, הוא מס הגולגולת לבית המקדש, הורה ישוע לפטרוס לדוג באגם ולחלץ מפיו של הדג את המטבע.

המסר הוא שכך התאפשר למאמינים לדבוק בארחותיהם ובעבודת האל מבלי להשחית את זמנם בטרדות כספיות.

בציור הקיר הנהדר של מזאצ'יו MASACCIO בפירנצה (תמונה 2), מוצגים בו זמנית שלושה האירועים המרכיבים את ספור המעשה:

במרכז הציור נראית החבורה וישוע הנותן לפטרוס את ההוראה.

masaccio

בקצה השמאלי נראה פטרוס כשהוא דג בכינרת ובפינה הימנית מוצג מעמד התשלום לגובה המס (תמונה 3).

masaccio_payment

התשלום, בהתאם לפרשנות המקובלת לספרי הבשורה, הוא תשלום מוכר על ידי הכתובים כמס נכון וחשוב, מס שיש לשלמו.

בשנה בה נוצר הציור, 1427, הגיע לשיאה בפירנצה מחלוקת בדבר רפורמה במיסים. היה צורך במערכת מס יותר הוגנת ויותר יעילה.

מגזרים מסוימים התנגדו לכל רפורמה, אך בשנה זו השינויים אכן התבצעו ונושא הציור כנראה נקשר לניצחון הרפורמה החשובה בעיר-מדינה עשירה ומשגשגת זו שהייתה אז פירנצה. ידוע, כי הצייר הציג במכוון את הפמליה של ישוע כקבוצה של פטריצים איטלקיים, הלא הם נכבדי העיר של אותה תקופה.

בתקופת הרנסנס המוקדם של מאזאצ'יו נושא זה עדיין לא היה מקובל על הציירים. מרבית הציורים של המעמד הזה צוירו בזמן הרנסנס המאוחר.

גדול צייר ונציה, טיציאן, צייר את מעמד גביית המס יותר מפעם אחת.

בציור הנמצא בדרזדן (תמונה 4) נראים ישוע ופטרוס בצבעים חזקים ובקרבה דרמטית לצופה, בניגוד חד לאוירה של קדושה ושלוה השורה על שתי הדמויות.

titian-dresden

בציור אחר של טיציאן הנמצא בלונדון (תמונה 5), אחת מגרסאות שונות שעשה לאותו ציור, נראים שוב ישוע ופטרוס. הפעם הם נמצאים בתנועה, מעין מחול מתואם הממחיש את בצוע תשלום המס.

titian_ferrara

ציור זה נעשה לדוכס של בעיר פרארה והוא היה מוצג בארמונו בלשכת המטבעות והמדליות שלו. ניתן לראות בציור את המטבע מהסוג שטבע הדוכס, נתון בידו של פטרוס.

ציירים איטלקיים אחרים מזמן הרנסנס ותקופת הבארוק שאחריו, ציירו גם הם את המעמד הזה:

בארמון משפחת קורסיני ברומא מוצג ציורו של מתיוס פראטי Preti הנפוליטאני, מן המאה ה- 17. פרטי מחקה את הסגנון הריאליסטי של קאראוואג'ו, אך כמו כל צייר באירופה, כמעט, ניכרת אצלו גם השפעתו של טיציאן.

בציור זה החבורה מכונסת בסוג של חלל סגור בלתי מוגדר (תמונה 6). היא ממוקדת כמו מין עדת כוהנים במלאכת הקודש, כאשר כל מעיניהם מרוכזים במטבע המגלם את כל הסצינה.

mattia_preti_corsini

הציור הבא, גם הוא מאת מתיוס פרטי ועל אותו נושא (תמונה 7), מציג גם הוא את החבורה בעת תשלום המס. המיחבר בציור זה הוא פחות מלוכד והאנשים כאילו רק מנהלים שיחה קלילה ולא כבדת משקל.

mattia_Preti

בבודפשט נמצא ציור של ברנרדו סטרוציStrozzi המתאר את אותה סצינה על שפת הכינרת (תמונה 8).

bernardo_Strozzi_Budapest

אף שהציור נראה סתמי במקצת ולא מקורי ביותר, הרי שהוא משכיל להעביר לצופה קליידוסקופ של הבעות, רגשות ומחוות. כך מתאפשר לנו לדמיין את כל שלבי המפגש, המשא ומתן, הויכוח, הספקות, הגילוי ומעשה הפתרון עם הסיום הטוב, כאשר החבורה כמובן תורשה להמשיך בדרכה ולמלא את משימתה ההיסטורית.

ממכחולו של פיטר פול רובנס הבאנו שני ציורים. בציוריו מפליא הצייר הפלמי לשלב נושאים היסטוריים ברוח הרנסנס האיטלקי עם הסגנון הצפוני של ארצות השפלה.

בציור משנת 1612 נראה ישוע עומד בתנוחה אופיינית למטיף, בעוד האנשים מולו נושאים אליו עיניהם כראוי לעדת מאמינים (תמונה 9).

rubens

הציור משנת 1618 הנמצא בדבלין הוא נועז ומקורי יותר וכולל בו-זמנית את כל האפשרויות של המסופר בברית החדשה: ההיתקלות בגובה המס, הויכוח, עקירת המטבע מפי הדג והעברת התשלום. יש בו גם מיזוג של תקופות היסטוריות, שכן הדמויות מצוירות גם כצאצאי טיטנים מיתולוגיים או אפילו נביאים תנכיים כבירים (תמונה 10).

rubens_1618_dublin

ולסיום בנימה קלילה יותר: האמן הפלמי רימסוואל reymerswaele צייר בשנת 1650 לערך את שני הציורים הבאים, שניהם נקראים "גובה המס".

בסגנונו האקספרסיוניסטי-מנייריסטי, על גבול קוי מיתאר מוגזמים של הקריקטורה, הוא מצייר לנו את גובי המס בפעולה (תמונה 11. תמונה 12).

reymerswale_munchen

reymerswaele_antwerp

אלה ספונים בעולם החומרי כל כך, הגדוש באביזרים וחפצים של המקצוע ושל היום יום הקפדני המחושב שלהם.

הסגנון הגרוטסקי למחצה של הציורים הושפע ללא ספק משרטוטי הדמויות של ליאונרדו ומאלה של דירר.

אכן, לפלא הוא עד כמה מסוגל מכחולם של אומנים גדולים להעניק משמעות ויופי ללא שיעור אפילו לאירוע זעיר, בו מטבע אחד מציל את המצב.


תודה למי שיקליק על האייקון של פייסבוק


    תגובות   שלח תגובה >>









זכויות יוצרים   ד"ר רוסטוביץ, פייביש ושות' חברת עורכי דין   פורטל משפט מיסוי ונדל"ן